7-8/2014
Przemysław Radzyński

„Ćwierkający” księża

Dodano: 5 listopad 2014 r.

„Najbardziej wpływowym przywódcą politycznym” obecnym na Twitterze jest papież Franciszek. Według studium „Twiplomacy” decyduje o tym nie tylko liczba użytkowników, ale także ich aktywność i zasięg. Wprawdzie papieski adres @pontifex z 14 milionami abonentów znajduje się na drugim miejscu za zdecydowanie prowadzącym prezydentem USA Barackiem Obamą (43 miliony), to wpisy Ojca Świętego są rozpowszechniane przez użytkowników Twittera znacznie częściej – profil hiszpański to 10 tysięcy retweetów, a angielski – 6 tysięcy (Obamę przekazuje dalej 1400 użytkowników).

fot. Andreas Eldh CC/ Flickr.com

Przykład idzie z góry

Papież Franciszek, obecny ma Twitterze w dziewięciu językach, wypowiada się niemal codziennie na bieżące tematy. Zachęca do refleksji i modlitwy. Pierwszym tweetującym papieżem był Benedykt XVI. „Ćwierkają” też kardynałowie. M.in. kard. Gianfranco Ravasi, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Kultury, kard. Peter Turkson z Ghany i kard. Timothy Dolan z Nowego Jorku. Wśród polskich biskupów obecnych na Twitterze są m.in. abp Józef Michalik, bp Marek Solarczyk, bp Andrzej Czaja, bp Piotr Libera czy abp Józef Kupny.

Ten ostatni najpierw pisał tweety na kartce, a przepisywał je ks. Rafał Kowalski, odpowiedzialny za komunikację w archidiecezji wrocławskiej. – Teraz arcybiskup coraz częściej tweetuje sam. Najpierw umawialiśmy się, że będzie to przynajmniej jeden wpis w tygodniu, ale pojawia się on niemal codziennie – mówił ks. Kowalski w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”.

Mając taki przykład „z góry”, trudno, żeby na Twitterze zabrakło księży diecezjalnych czy zakonnych (chociaż to często oni przecierali wirtualne szlaki hierarchom). O. Piotr Różański, pijar z Łowicza, długo zastanawiał się nad tym, czy konto na Twitterze jest mu rzeczywiście potrzebne. Stwierdził, że nie. Jednak myśl o liczbie odbiorców i o możliwości dotarcia do szerokiego grona osób sprawiła, że zdecydował się założyć konto. Nie tweetuje codziennie, ale stara się wykorzystywać mikroblog do przekazywania Dobrej Nowiny o zbawieniu. – Jeżeli Internet jest przestrzenią, w której porusza się młody człowiek poszukujący Prawdy, to w tej przestrzeni muszą być obecni duchowni, którzy tę Prawdę będą głosić. „Biada mi, gdybym nie głosił Ewangelii”. Taka jest chyba potrzeba czasu, żeby głosić Ewangelię na współczesnych dachach tego świata. Zadziwiające jest to, że ludzie z chęcią czytają, słuchają i podają dalej to, co piszemy. Dzięki temu, głoszenie to jest na dużą skalę – mówi o. Różański.

Wg ks. Grzegorza Zembronia MS, filozofia Twittera jest zupełnie inna niż pozostałych mediów społecznościowych. TT jest przede wszystkim szybszy: jeden tweet to 140 znaków, co nie pozwala na niepotrzebne rozpisywanie się i wodolejstwo. Dyrektor Centrum Informacyjnego Misjonarzy Saletynów ma na Twitterze konto osobiste @GrzegorzZembron, prowadzi też @saletyni – oficjalne konto swojej prowincji zakonnej, a do spółki z dwoma innymi saletynami prowadzi @MSNiedziela. Osobiste konto pozwala mu śledzić, co dzieje się w świecie. – Tu więcej obserwuję, niż komentuję. @saletyni wykorzystuję do komunikacji z followersami, których interesuje, co robią saletyni w Polsce i poza jej granicami. Tutaj głównie linkuje wiadomości, które wcześniej umieszcza na stronie www.saletyni.pl. Na trzecim, razem z @bseruga i @damiankramarz, umieszcza refleksje na temat niedzielnych czytań mszalnych.

Tylko 140 znaków

– Twitter według mnie nie jest takim pożeraczem czasu, jak Facebook. Tu dominuje konkret. Nigdy nie żałowałem, że założyłem swoje konto na TT, albo że prowadzę inne – przyznaje ks. Zembroń. Czy jest to dobry sposób na ewangelizację? – Z jednej strony nie przypisywałbym aż tak poważnej roli mediom społecznościowym. Ewangelizacja domaga się osobistego kontaktu ewangelizatora i ewangelizowanego. Z drugiej strony media społecznościowe są światem, w którym żyje wielu ludzi. Więc wg mnie social media są raczej okazją do preewangelizacji, ocieplania wizerunku Kościoła, sposobem na informowanie o jego życiu i działalności. Wielu ludzi nie słucha ogłoszeń parafialnych, ale korzysta z Facebooka czy Twittera – jest więc okazja do komunikacji z nimi. Natomiast nie ulega wątpliwości, że media społecznościowe są środowiskiem, które potrzebuje ewangelizacji. Im więcej dobrych treści, prowadzących do Ewangelii, do prawdy, dobra i piękna, tym lepiej dla ludzi, którzy są zanurzeni w mediach.

Reklama

Dodaj nową odpowiedź

Image CAPTCHA
Sklep

Polecamy

32 rysunki do kolorowania, które przeprowadzają dziecko przez najważniejsze miejsca i...

5,90 zł

Ze śmiercią spotykamy się wszyscy i wszyscy ją przeżywamy, jednym razem łatwiej, innym...

10,90 zł

Masz wątpliwości co do swojego uczucia? Nie wiesz, czy to miłość, czy przelotne...

17,60 zł

Bohaterowie tomiku ciągle się czegoś uczą. Czasami przypominają sobie, że mają serce,...

12,90 zł

To kolejna książka z opowiadaniami Bruna Ferrero, która pomaga wejść w świat wiary...

12,20 zł

Argumenty dla wierzących. Odpowiedzi dla poszukujących.

29,90 zł

św. Jan Bosko

Napisano kiedyś, że mówienie o życiu księdza Bosko bez wspominania jego snów, to jak...

24 zł

Książka ta nie jest biografią Księdza Bosko, lecz zbiorem faktów i wyjątkowych dokumentów...

35,00 zł

Dzieje św. Jana Bosko w pigułce ‒ tak można opisać tę bardzo syntetyczną biografię...

24,90 zł

Ksiądz Bosko na polecenie papieża Piusa IX, spisał dzieje pierwszych 40 lat swego życia....

11,88 zł

Nowe, przeredagowane wydanie książki "Spełniony sen" w twardej oprawie.

21,80 zł

„Wspomnienia Oratorium” św. Jana Bosko są jedną z najbardziej osobistych, być może...

25,00 zł

książka

Książka z opowiadaniami świątecznymi powstała, aby towarzyszyć nam w najmilszym i...

24,90 zł

Masz wątpliwości co do swojego uczucia? Nie wiesz, czy to miłość, czy przelotne...

17,60 zł

Zbiór 133 ćwiczeń teatralnych, które w wielu sytuacjach mogą służyć także jako ćwiczenia...

10,90 zł

Ze śmiercią spotykamy się wszyscy i wszyscy ją przeżywamy, jednym razem łatwiej, innym...

10,90 zł

365 krótkich opowiadań, historii i złotych myśli, które dotychczas były porozrzucane po...

38,00 zł

Książeczka ta zawiera małe historyjki i kilka myśli, maleńkich pigułek mądrości duchowej...

13,90 zł

opowiadania dla ducha

Książeczka zawiera krótkie opowiadania dla ducha i kilka myśli - maleńkie pigułki...

13,90 zł

Z serii ilustrowanych książek zawierających małe opowieści oraz refleksje i sentencje....

13,90 zł

"Życie według jutrzenki" jest już szesnastym tomikiem z serii „Krótkie opowiadania dla...

12,90 zł

Książka z opowiadaniami świątecznymi powstała, aby towarzyszyć nam w najmilszym i...

24,90 zł

W tej książce czytelnik znajdzie 365 krótkich opowiadań. Jedna taka historia na dzień to...

39,90 zł

Kolejna pozycja z serii ilustrowanych książek autorstwa B. Ferrero, zawierająca małe...

13,90 zł

Nikodem - ciuchy dla wiary

Pochwalony - torba. Szara, elegancka, duża i pakowna torba. Kolejny produkt z serii...

39,00

Koło rybackie - torba. Projekt inspirowany słowami Ewangelii wg. św. Mateusza. Chrystus...

25 zł

Elegancka saszetka na denary, talenty, srebrniki i kosztowności. Idealna do noszenia na...

49,00 zł

Czapka "Pochwalony!" w kultowym kroju - truckerka. Siateczka zapewnia doskonałą...

39 zł

Koło rybackie to projekt inspirowany słowami Ewangelii wg. św. Mateusza. Chrystus...

55 zł

Skarpety kościołowe to idealna propozycja dla eleganckich Panów uczęszczających na...

15,00 zł