2(812) luty 2020
ks. Tomasz Podlewski

Bóg akceptujący czy tolerujący?

Dodano: 3 luty 2020 r.

Da się zauważyć, że tolerująca postawa Jezusa zawsze dotyczy osoby, a nie tłumu. Uwzględnia stan duchowy człowieka i zawsze bierze pod uwagę przyczyny grzechu. Zna bowiem dotychczasową historię oraz aktualne intencje każdej osoby. Jezus akceptuje człowieka, ale nie akceptuje zła. Toleruje nie grzech, lecz grzeszność, czyli naszą skłonność do upadków.

Świat się zmienia i ludzie są zmienni. Na szczęście stałość Boga i niezmienność Jego Słowa są w stanie porządkować życie wszystkich epok. I to niezależnie od mentalności czy rozwoju społeczeństw w różnych, nie zawsze słusznych, kierunkach. Tak ma się rzecz choćby z tolerancją.

Z biblijnych opisów możemy wydobyć wiele przykładów tolerującej postawy Chrystusa. To, co zostawił nam w Piśmie Świętym, będącym m.in. świadectwem Jego czynów, na zawsze pozostaje niezmienne. Zmienia się jednak rozumienie samej tolerancji. I czasem bywa ona mylona z akceptacją.

„Tolerancja” jest dziś terminem chyba bardziej nietykalnym niż ludzie, których ma dotyczyć. Jej pierwotne znaczenie wyraźnie się poszerza i nieco rozluźnia. Traci swoją wyrazistość i jasność wynikającą z łacińskiego oryginału. Tolerare znaczy bowiem tyle, co 'ścierpieć', 'wytrzymać', 'cierpliwie znosić'. Natomiast sprawa z akceptacją ma się nieco inaczej. Acceptare to dosłownie 'przyjmować'. W szerszym rozumieniu może oznaczać popieranie, utożsamianie się.

Po co nam te rozróżnienia? Ponieważ trudno jednoznaczne postawy Jezusa określać wieloznacznym terminem. A takim niewątpliwie staje się dziś tolerancja. Pan Jezus prezentuje jasny stosunek do człowieka i jego czynów. A my z pewnością możemy tę Jego postawę wpisać dziś w ową szeroką gamę barw pomiędzy tolerancją a akceptacją.

Errare humanum est

Mylić się, jak stwierdził Seneka Starszy, jest rzeczą ludzką. Człowiek ma prawo do błędu. Nie ma jednak prawa do potępiania: czy to siebie, czy bliźniego. Złem jest grzech, a nie grzesznik. I doskonale widać to podejście w relacjach Jezusa z innymi. Jego wizyta w domu celnika (por. Mk 2, 15-17) to nie tylko uczta przy stole. To prawdziwa uczta dla serca grzesznika, które nawraca się pod wpływem Chrystusowej przyjaźni. Ten „moment tolerancji” widoczny w postawie Chrystusa to takie „przejście ponad” grzechem i słabością człowieka po to, by dotrzeć do jego serca i niejako „stamtąd” go przemienić.

Jezus bowiem zdecydowanie nie pochwala grzechu i zawsze nazywa zło po imieniu. Jednak nigdy nie pozwala na utożsamienie człowieka ze złem. To walka o piękno człowieczeństwa, które zawsze jest do odratowania: oto istota Jezusowej tolerancji. Widać to wyraźnie w scenie z cudzołożną kobietą (por. J 8, 1-11). Jak wielki jest tutaj kontrast między brutalną, choć zgodną z Prawem, napastliwością faryzeuszów a łagodnością i mądrością Chrystusa. Również w tym wypadku Jego tolerancja wyraża się najpierw w niepotępieniu, a potem w pewnego rodzaju przygarnięciu człowieka.

Da się zauważyć, że tolerująca postawa Jezusa zawsze dotyczy osoby, a nie tłumu. Uwzględnia stan duchowy człowieka i zawsze bierze pod uwagę przyczyny grzechu. Zna bowiem dotychczasową historię oraz aktualne intencje każdej osoby. Jezus akceptuje człowieka, ale nie akceptuje zła. Toleruje nie grzech, lecz grzeszność, czyli naszą skłonność do upadków. W Jezusie nie ma zgody na zło, ale jest zgoda na człowieka, którego zło spętało, oraz na kolejną dla niego szansę. Dlatego najczęściej odsyła wydobytych z grzechu ludzi słowami: „Idź i odtąd już nie grzesz” (J 8, 11), co potwierdza Jego troskę o dalszy rozwój człowieka. Wpisuje się to w drugą część przywołanych wyżej słów Seneki: Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum (mylić się jest rzeczą ludzką, ale trwać w błędzie – diabelską).

Tolerancja prowadząca do sensu

Od wieków zachwyca czytelników i badaczy Pisma Świętego scena, w której Chrystus rozmawia przy studni z Samarytanką (J 4, 5-42). Łamiąc konwenanse kulturowe i międzyreligijne, wchodzi z nią w niezwykle życzliwy dialog. Ma do czynienia z kobietą będącą w szóstym już związku, w bardzo poplątanej sytuacji. Nie skupia się jednak na moralnej stronie jej obecnego życia z mężczyzną bez ślubu, a stwierdza jedynie, że powiedziała prawdę. Natomiast w rozmowie o różnicach religijnych nie próbuje jej przekonać do judaizmu, a zauważa po prostu przejściowość obu form kultu i przez to skupia jej uwagę na Prawdzie, którą jest On sam. Chrystus zawsze doprowadza rozmówców do prawdy jako wartości, aby zbliżyć ich do Prawdy wiecznej – siebie samego.

Również wobec faryzeuszów prezentował taką postawę, choć łagodność była tutaj często utrudniona. Surowe określenia typu: „groby pobielane” (Mt 23, 27), „obłudnicy” (Łk 13, 15), czy „ślepi przewodnicy” (Mt 15, 14) nie przeczą jednak Jego umiłowaniu człowieka. Był bowiem także – w innych okolicznościach – gościem faryzejskiego domu (por. Łk 7, 36) oraz prowadził głęboką rozmowę z faryzeuszem Nikodemem (por. J 3, 1-21). Przynależność do stronnictwa potępiającego Jezusa nie stała się powodem odrzucenia Nikodema przez Pana. Ta Jezusowa otwartość wyda owoce w późniejszym życiu faryzeusza, gdy jako jedyny będzie starał się bronić Mistrza przed Sanhedrynem (por. J 7, 50-52), czy z oddaniem zaangażuje się w Jego pogrzeb (por. J 19, 38-40).

Reklama

Dodaj nową odpowiedź

Image CAPTCHA
Sklep

polecamy

Argumenty dla wierzących. Odpowiedzi dla poszukujących.

29,90 zł

W tej książce czytelnik znajdzie 365 krótkich opowiadań. Jedna taka historia na dzień to...

39,90 zł

Mocne świadectwo Katarzyny ukazuje, jak łatwo człowiek może oderwać się od Boga, licząc...

23,00 zł

"Życie według jutrzenki" jest już szesnastym tomikiem z serii „Krótkie opowiadania dla...

12,90 zł

To kolejna książka z opowiadaniami Bruna Ferrero, która pomaga wejść w świat wiary...

12,20 zł

365 krótkich opowiadań, historii i złotych myśli, które dotychczas były porozrzucane po...

38,00 zł

św. Jan Bosko

Napisano kiedyś, że mówienie o życiu księdza Bosko bez wspominania jego snów, to jak...

24 zł

Antologia jest niewielkim wyborem tekstów z różnorakich publikacji, wystąpień,...

44,90 zł

Dzieje św. Jana Bosko w pigułce ‒ tak można opisać tę bardzo syntetyczną biografię...

24,90 zł

Z typowej, niektórzy powiedzą banalnej, biografii Świętego Lodovico Gasparini (reżyseria...

4,99 zł

„Wspomnienia Oratorium” św. Jana Bosko są jedną z najbardziej osobistych, być może...

25,00 zł

Książka ta nie jest biografią Księdza Bosko, lecz zbiorem faktów i wyjątkowych dokumentów...

35,00 zł

książka

W tej książce czytelnik znajdzie 365 krótkich opowiadań. Jedna taka historia na dzień to...

39,90 zł

Ta książka jest biografią św. Jana Bosko: od urodzenia, przez trudne lata dojrzewania,...

29,90 zł

Powieść dla wszystkich tych, którzy nie stracili jeszcze wiary w uzdrawiającą moc miłości...

7,00 zł

Mocne świadectwo Katarzyny ukazuje, jak łatwo człowiek może oderwać się od Boga, licząc...

23,00 zł

Książeczka zawiera krótkie opowiadania dla ducha i kilka myśli - maleńkie pigułki...

13,90 zł

Argumenty dla wierzących. Odpowiedzi dla poszukujących.

29,90 zł

opowiadania dla ducha

Bruno Ferrero próbuje dowieść, że chrześcijaństwo jest najprostszą droga do prawdy, a...

18,00 zł

W tej książce czytelnik znajdzie 365 krótkich opowiadań. Jedna taka historia na dzień to...

39,90 zł

Kolejna pozycja z serii ilustrowanych książek autorstwa B. Ferrero, zawierająca małe...

13,90 zł

Bohaterowie tomiku ciągle się czegoś uczą. Czasami przypominają sobie, że mają serce,...

12,90 zł

365 krótkich opowiadań, historii i złotych myśli, które dotychczas były porozrzucane po...

38,00 zł

Książka jest zbiorem opowiadań na poszczególne dni adwentu i w ten sposób przygotowuje do...

34,40 zł

przypinki

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł